Certificare ISO 37001sistem de management anti-mita
Ce este un sistem de management anti-mita?
Un sistem de management anti-mita este proiectat pentru a impune o cultura anti-mita intr-o organizatie si pentru a implementa controalele adecvate, ceea ce va creste sansa de a detecta mita si de a reduce incidenta acesteia.
ISO 37001 – Sistem de management anti-mita. Cerinte si recomandari de implementare, furnizeaza cerintele si indrumarea pentru stabilirea, implementarea, mentinerea si imbunatatirea unui sistem de management anti-mita. Sistemul poate fi independent sau integrat intr-un sistem de management general. Acopera mita in sectorul public, privat si non-profit, incluzand mita data de sau catre o organizatie si personalul sau, si mite platite sau primite prin terti. Coruptia se poate intampla oriunde, poate avea orice valoare si poate implica avantaje si beneficii financiare sau non-financiare.
Sistemul de management anti-mita, care se bazeaza pe o serie de masuri si de mijloace de control, inclusiv pe linii directoare de sustinere, specifica cerinte privind urmatoarele aspecte:
- Adoptarea unei politici si a unor proceduri de combatere a mitei;
- Demonstrarea de catre management a leadeship-ului si a angajamentului sau;
- Formarea in spiritul combaterii mitei;
- Desemnarea unei persoane care sa supervizeze conformitatea cu aceasta politica;
- Evaluarea riscurilor de luare/dare de mita referitoare la unele proiecte sau unii parteneri comerciali;
- Implementarea de mijloace de control financiare, comerciale sau contractuale, precum si in domeniul achizitiilor;
- Initierea de proceduri de raportare, monitorizare, anchetare, precum si de audituri;
- Actiuni corective si imbunatatire continua.
Avantajele certificarii sistemului de management anti-mita
ISO 37001 este proiectat pentru a ajuta organizatia dumneavoastra sa implementeze un sistem de management anti-mita sau sa intareasca masurile de siguranta pe care deja le aveti. Acesta necesita implementarea unor serii de masuri cum ar fi adoptarea unei politici anti-mita, numirea unei persoane care sa urmareasca conformarea cu respectiva politica, verificarea si instruirea angajatilor, efectuarea unor evaluari de risc pentru proiecte si asociati de afaceri, implementarea masurilor de siguranta financiare si comerciale, precum si instituirea procedurilor de raportare si investigare.
Implementarea unui sistem de management anti-mita necesita leadership si interventie din partea managementului de varf, iar politica si programul trebuie sa fie comunicate intregului personal si partilor externe cum ar fi contractori, furnizori si parteneri de fuziuni de societati. In acest mod, ajuta la reducerea riscului de aparitie a mitei si pot demonstra managementului, angajatilor, proprietarilor, fondatorilor, clientilor si altor asociati de afaceri ai dumneavoastra ca ati pus in aplicare masuri de siguranta anti-mita si o buna practica recunoscuta la nivel international. De asemenea, in situatia unei investigatii de urmarire penala, va poate furniza dovezi ca ati intreprins pasii necesari pentru a preveni mita.