Întrebări frecvente - UNICERT

Obiectivul principal al organismului de certificare UNICERT este întărirea și dezvoltarea culturii calității în rândul partenerilor noștrii de afaceri.

Pentru îndeplinirea acestui obiectiv UNICERT este implicat în facilitarea accesului organizațiilor la cele mai noi informații necesare la menținerea respectiv înbunătățirea sistemului propriu de management

ISO este abrevierea pentru Organizatia Internationala de Standardizare care are sediul in Geneva. Aceasta organizatie emite standarde internationale numite în general ISO.

  • Obtinerea unei cote de piata mai bune si imbunatatirea imaginii companiei;
  • De obicei este o cerinta pentru castigarea unui client important;
  • Competitorii care au un certificat il folosesc ca si avantaj competitiv;
  • Cerinta obligatorie pentru contracte publice;
  • Implementarea proceselor de sistem in cadrul companiei este mai transparenta si mai stabila;
  • Reducerea nevoii de interventii operative si de rezolvare a problemelor;
  • Definirea responsabilitatilor si a competentelor in cadrul companiei;
  • Prevenirea pierderilor financiare;
  • Cresterea valorii companiei;

Certificatele se emit de câtre un organism de certificare pe o perioada de timp limitată, de regulă pe o perioadă de 3 ani. Pentru păstrarea validității certificatului pe acestă perioadă, se va efectua periodic un audit (de obicei o dată pe an) așa numite audituri de supraveghere. Dacă sunt identificate abateri esențiale de la cerintele standardului, se poate aplica masura extremă de suspendare sau de retragere certificatului. Aceasta situație neplacută este totusi extrem de rară, în cazuri de exceptie. Prin urmare, atunci când o companie decide sa implementeze și să respecte un standard ISO, această decizie reprezintă un angajament voluntar pentru îmbunătățire continuă și dezvoltare.

Ghidul ISO/CEI 2:1996 defineşte standardul ca fiind un document, stabilit prin consens şi aprobat de către un organism recunoscut, care asigură, pentru uz comun şi repetat, reguli, linii directoare sau caracteristici pentru activităţi sau rezultatelor lor, cu scopul de a se obţine gradul optim de ordine într-un anumit context.

Standardele pot avea cateva paragrafe sau cateva sute de pagini si sunt scrise de catre experti care au cunostinte si experienta intr-un anumit domeniu si care sunt organizati in comitete.

Standardele sunt considerate voluntare deoarece ele functioneaza ca ghiduri.

Totusi, standardele devin obligatorii in momentul in care sunt incorporate intr-un contract de afaceri sau in anumite reglementari.

Certificarea in sine implica conformitatea sistemelor de management cu standardele de referinta si nu implica satisfacerea legilor in vigoare, a caror implementare este responsabilitatea exclusiva a organizatiei.

Totusi standardele de management solicita organizatiei sa satisfaca toate cerintele legale si de reglementare aplicabile in cadrul sistemului de management.

Acreditarea este atestarea de catre o terta parte, care reprezinta confirmarea oficiala a faptului ca un organism este competent sa efectueze sarcini specifice de evaluare a conformitatii.

Fiecare tara are un organism national de acreditare (pentru Romania, RENAR). Acest organism acrediteaza organisme de certificare (de exemplu pe UNICERT).

Prin acreditare, organismele de certificare confirma respectarea cerintelor definite in standardele de referinta, in legislatia europeana si nationala aplicabila, etc.

certificarea sistemelor de management (arată conformitatea unui sistem de management implementat într-o companie cu cerintele unui anumit standard, de regulă ISO);

certificarea produselor din domeniul reglementat sau voluntar (asigură utilizatorii ca toate caracteristicile produsului sunt conforme cu specificațiile și cu standardele aplicabile);

Comercializarea produselor în spațiul Comunitatii Europene este conditionata de aplicarea marcajului CE. Pentru a se putea aplica marcajul CE, pe fiecare categorie de produse, exista o directiva europeana sau regulament european, care detaliaza cerintele ce trebuiesc indeplinite de produse care se vor a fi comercializate in spatiul european. Un produs poate face obiectul mai multor directive sau regulamente europene, atunci el trebuie sa indeplineasca cerintele din toate reglementarile aplicabile.

certificarea de personal

Identificarea, intelegerea si coordonarea unui sistem de procese care se desfasoara pentru obiective date în conformitate cu unul din standardele recunoscute pe plan internaţional.

Standardele de cerinte de management cer ca firma dvs. sa descrie intr-un document modul in care este organizat sistemul de management. Acesta va contine procedurile interne si instructiunile de lucru.

Acreditarea confera valoare si credibilitate certificarii. Un certificat acreditat este de obicei singurul tip acceptat in cadrul licitatiilor.

Acordurile de recunoaştere internaţională facilitează accesul pe piaţa exporturilor. Organismele de acreditare pot deveni semnatare ale următoarelor tipuri de acorduri:

la nivel european al EA-MLA (Multilateral Agreement) www.european-accreditation.org la nivel internaţional al IAF-MLA (www.iaf.nu), respectiv ILAC-MRA (Multilateral Recognition Arrangement).

Datorita statutului de semnatar al acestor acorduri, o acreditare obtinuta de la un organism de acreditare semnatar al unuia dintre acordurile mentionate este recunoscuta in Europa si in lume, pentru domeniile cuprinse in acordul respectiv.

Da, acest lucru este posibil si se intampla in general atunci cand o organizatie nu mai este multumita de serviciile de certificare oferite sau de taxele achitate, de calitatea auditorilor sau calitatea auditurilor. Pentru companiile care isi doresc sa intre pe pietele internationale sau sa castige un client important, o marca de certificare cum este UNICERT poate avea un rol important.

Certificare ISO este o declaratie pentru actionarii, angajatii si managementul companiei dvs. conform careia afacerea dumneavoastra doreste sa functioneze intr-un cadru prestabilit pentru a atinge obiectivele companiei. Fie ca vorbim despre obiectivele privind satisfactia clientilor, obiectivele care se refera la productie, obiectivele de mediu si asa mai departe, prin faptul ca va stabiliti ca si tinta obtinerea unei certificari dovediti angajamentul companiei dumneavostra in atingerea acestor obiective si cresteti credibilitatea si increderea clientului in brandul/serviciul sau produsul dvs.

De exemplu, prin implementarea unui sistem de management o companie poate controla procesele si procedurile sale, se poate asigura ca atunci cand ceva nu functioneaza bine se poate remedia rapid si eficient pentru a asigura satisfactia clientului. De asemenea se poate asigura o comunicare mai eficienta intre angajati, furnizori si clienti in acelasi timp.

Multe licitatii atat din sectorul public cat si din cel privat solicita certificare ISO ca si conditie obligatorie pentru participarea companiilor la fazele urmatoare ale licitatiilor. Prin obtinerea unei certificari ISO cerute de clientii dvs., va asigurati ca sunteti la un nivel de competitie ridicat si va cresteti sansele de a participa cu succes la licitatii.

Costurile unei certificari ISO variaza în funcție de mărimea unei organizații și alți factori. Daca decideti să implementați mai mult de un standard odată, se aplică un așa numit coefficient de integrare cu ajutorul căreia puteți obține un preț mai avantajos față de varianta când optați pentru certificarfea sistemelor de management separat. Având în vedere numarul de variabile care influenteaza costurile unei certificari oferta personalizata o puteți obține aici. Sau dacă ne contactați la nr. de telefon 0359 438 515 sau prin email pe office@unicert.ro.

Click pe imagine pentru mărire.

Auditul este procesul prin care o companie prezinta  dovezile  funcționării respectivului sistem și acesta reprezintă un element obligatoriu pentru sistemele ISO. Un auditor calificat va veni la locația dumneavoastră pentru a evalua sistemul dvs. de management  bazat pe cerintele standardului de referință, ISO, conform căruia sunteți certificat, și vă solicită să vadă dovezi rezutlate din procesele și procedurile companiei pentru a se asigura că sistemul este utilizat și menținut în mod regulat.  Auditorul va elabora apoi un raport ce curpinde o analiza a sistemului dvs, de management. De asemenea vi se vor oferi recomandari de îmbunătățire care va vor ajuta să asigurați o imbunătățire continuă a sistemului implementat.

Cea mai utilizată standard este standardul ISO 9001 pentru sitemele de Management Calitîții, având in vedere ca este standardul fundamental pe care majoritatea celorlalte standarde se bazează. Acest standard este concentrat pe client și se asigură de faptul acel client care are tagențî cu produsele și/sau serviciile dvs primesc ceea ce doresc, la momentul potrivit și la costurile cerute în mod implicit sau explicit. În funcție de activitățile companiei dvs există standarde adiționale de ex. o firmă cu un profil de fabricarea produselor chimice poate să impleteze standardul ISO 14001, Sistemul de Management de Mediu având în vedere ca acestă este un factor important în segmentul respectiv, sau o firma de construcții poate implementa standardul OHSAS 18001 Sistemul de Sanatate și Securitate Ocupationale având în vedere ca o asemenea afacere utilizează multe metode lucru respective utilaje ce pot determina riscuri asociate.

  • conformitate – îndeplinirea de câtre un produs, proces sau serviciu a conditiilor specificate;
  • evaluarea conformitatii – orice activitate al carei obiect este de a determina in mod direct sau indirect faptul ca sunt indeplinite conditiile specificate;
  • certificarea conformitatii – actiune a unei terte parti care dovedeste existenta increderii adecvate ca un produs, proces sau serviciu corespunzator identificat este in conformitate cu un anumit standard sau cu un alt document normativ;
  • domeniu reglementat – domeniu in care punerea in circulatie, pe piata, a produselor si serviciilor este reglementata prin legi si alte acte normative;
  • organism notificat – laborator de încercări, de etalonare, organism de certificare sau organism de inspectie desemnat de câtre o autoritate pentru a efectua evaluarea conformității în domeniul reglementat;
  • NANDO este baza de date a Comisiei Europene in care sunt introduse toate organismele notificate sub Directivele Noii Abordari si care poate fi consultata on-line de catre orice persoana interesata;
  • Noua Abordare este sistemul reformat pentru adoptarea directivelor care prevad doar cerintele esentiale, in interesul public, ale produselor si serviciilor care sunt libere sa circule in UE daca se conformeaza acestor cerinte. Directivele noii abordari se refera la standardele care prevad exact cerintele tehnice.

Pentru orice alte intrebari va rugam contactati UNICERT la numarul 0359 438 515 unde veti fi ajutat cu informatii suplimentare de catre echipa UNICERT.

Cum vă putem ajuta?

Nu ezitați să ne contactați și împreună vom găsi soluția optimă pentru dumneavoastră.

Dacă doriți o ofertă de preț personalizată vă rugăm solicitați aici